عطر شناسی

برند نیش و عطر نیش دقیقا چیه؟

عطر های نیش که در مقابل عطرهای دیزاینری قرار دارند تولیدات محدودی دارند و این به این معنی است که کسانی که عطر های نیش را انتخاب می کنند به طور حتم رایحه های خالص تر، گرانتر و خاص تری استفاده می کنند که کاملا نسبت به عطر هایی که اکثر مردم استفاده می کنند متفاوت تر می باشد. عطر های نیش همچنین بیشتر بر روی ارائه ی رایحه های اصیل و خالص و کمتر بر روی تبلیغات و بسته بندی تمرکز دارند. از دیگر خصوصیات عطر های نیش استفاده از کنستانتره غلیظ تری از مواد طبیعی است. عطر های نیش بسیار قبل تر از عطر های دیزاینری محبوب بودند و توسط خانواده ی سلطنتی استفاده میشدند. از نظر سازندگان عطر های نیش ، بهترین تبلیغات برای آنها گزارشی است که مشتریان می دهند.

نیش به بخش­ کوچکی از بازار گفته می شود که بر روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه متمرکز شده است .

هدف از بازاریابی جاویژه تمرکز کردن بر برآورده کردن یک کالا یا خدمت برای بخش کوچکی از بازار است که کالاها یا خدمات موجود نتوانسته‌اند نیاز آن بخش را به خوبی برآورده سازند . در صنعت عطر اغلب شرکتهایی که اینگونه بازاریابی را انتخاب کرده اند نسبت به خانه های مد مانند دیور و شانل توان مالی کمتری داشته و بیشتر اهتمام خود را در افزایش کیفیت رایحه ها و سلایق خاص بکار میبرند . در بعضی از این برندها عطار و صاحب شرکت یکی هستند ، هرچند در بعضی از آنها طراحی عطر به عطارهای خارج از شرکت سپرده شده است .این گونه شرکتها گاهی کاملا مستقل-indie niche – عمل کرده و تحت سرپرستی هیچ کمپانی مادری -parent company – نیستند.

این روزها صنعت عطر سازی نیش در حال گسترش است چرا که علاقه مندان به عطر از بوهای تکراری خسته شدند و بدنیال محصول خاص و ویژه می گردند. رایحه ای منحصر به فرد و بی نظیر.
بنابراین “نیش” در لغت به معنای توزیع محدود است و به عطرهایی گفته می شود که در مقابل عطرهای دیزاینری قرار می گیرند. جالب است بدانید برند های نیش حتی قبل از برندهای دیزاینری وجود داشته اند اما مختص خاندان سلطنتی بودند. برندهای نیش دارای ویژگی های زیر است:

  • تولید کنندگان آنها اغلب گالریهای کوچک و هنری ای هستند که بخشی یا تمام محصولات به صورت دست ساز تهیه و تولید می شوند.
    بدلیل دلیل دست ساز بودن و نیز استفاده از مواد طبیعی و یا موادی که به سختی یافت می شوند قیمت بالاتری دارند
    اغلب بر اساس یک احساس خاص ساخته می شوند و داستانی را روایت می کنند
  • در هر فروشگاه عطر و ادکلن یافت نمی شوند و بسیار کمیابند
  • اغلب بوهای یونیک و خاصی دارند که گذشته نبوده و یا روی یک نت خاص (مثل چب، عود. رز و ….) تمرکز دارند.


عطر نیش: طراحی یک عطر با الهام از دنیای پر رمز و راز موسیقی و هنر
تقریبا می توان گفت که پشت هر عطر نیش یک ماجرای پیچیده و جذاب هنری نهفته است. عطرساز از ویژگی های طبیعت برای طراحی یک عطر خاص و منحصر به فرد الهام می گیرد. چون برای خلق عطری از جنس طبیعت، باید از عناصر طبیعی در ساختار آن استفاده شود. از بوی تازگی علف و تیور گرفته تا رنگ بال پروانه و حس روح نواز نت های موسیقی. عطرهای نیش دارای نت های متفاوتی هستند اما عمدتا تمرکز این نوع عطرها بر روی یک نت بیشتر است. در نهایت دانش عطر سازی در سایه الهاماتی از دل طبیعت به همراه هنری که با عناصر طبیعی تلفیق شده، پدیده ای به نام عطر نیش را خلق می کند.

عطر نیش محبوب در میان خانواده های سلطنتی
در میان خانواده های سلطنتی میتوان به ملکه ویکتوریا و ملکه الیزابت اشاره کرد که هر دو از عطرهای دست ساز و اختصاصی که برای آنها تولید می شد، استفاده می کردند. عطر نیش در میان خانواده های سلطنتی بسیار پر طرفدار است به صورتی که این نوع عطر را به عنوان عطر سلطنتی می شناسند. پرنسس دایانا نیز یکی از طرفداران اینگونه عطرها است. او از یک عطر گلدار به نام Quelques fleurs در جشن عروسی خود استفاده کرد. دوشیزه محبوب شهر کمبریج، کیت میدلتون نیز در جشن عروسی خود با پرنس ویلیام از یک عطر نیش به نام White Gardenia Petals استفاده کرد.

یکی از تفاوتهای اصلی روش تولید این شرکتها با غولهای دیزاینری مانند دیور در این است که طراح عطر نیش در این شرکتها کمتر به روندها و نظرسنجیهای عمومی توجه نشان داده و بیشتر کار تولید عطر را مانند یک اثر هنری بر اساس ذهنیت ، داستان و ایده خودش طراحی و تولید میکند ، به همین دلیل عطرهای این خانه ها اغلب خاص پسندتر بوده و کمتر مورد اقبال عمومی قرار می گیرند . از معروفترین برندهای ادکلن نیش این حوضه میتوان از موارد زیر نام برد:

creed- کرید

tauer-اندی تاور

amouage-آمواج

Xerjoff-زرجف-زرژاف
Serge Lutens-سرج لوتنس
Frederic Malle-فردریک مال

بعضی از برندهای دیزاینر بزرگ جهت رقابت با شرکتهایی که در بازارهای نیش فعالیت می کنند خط تولید های جداگانه ای تحت عنوان “اختصاصی” و یا “ویژه” راه انداخته اند که بر روی همین بازارهای حاشیه ای تمرکز می کنند . از معروفترین این کارها می شود موارد زیر را نام برد:

Private Blend برند Tom Ford
La Collection Privée برند Dior
les exclsifs de chanel برند Chanel

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *