عطر سازی

تفاوت عطر، ادکلن، ادوپرفیوم، ادوتویلت و اوفرش چیست؟

اگر به فروشگاه‌های تخصصی عطر و ادکلن مراجعه کرده باشید حتما با اصطلاحات عجیبی که اکثر آنها منشا فرانسوی دارند، برخورد کرده‌اید. این عبارات چه تأثیری در میزان ماندگاری و پخش بوی یک عطر دارد؟

پرفیوم، عطر یا Perfume

پرفیوم‌ها از ۲۰ الی ۴۰ درصد اسانس روغنی و خالص تشکیل شده‌اند و به همین دلیل اگر صبح از عطر خود استفاده کنید احتمالا تا غروب بوی آن را به وضوح احساس خواهید کرد. پرفیوم‌ها بالاترین میزان غلظت اسانس معطر را داشته و بیشترین ماندگاری را نیز ارائه می‌دهند. معمولا عطرهایی که از نوع پرفیوم هستند ماندگاری 24 ساعته داشته و البته قیمت بالاتری نیز دارند.

تمام عطرهای برند حسی‌نو از نوع پرفیوم با غلظت 55 درصد هستند و بالاترین غلظت عطر در دنیا را دارا می باشند.

ادوپرفیوم‌ها یا Eau de Parfum

ادوپرفیوم‌ها که به اختصار EDP از نظر میزان غلظت اسانس معطر به کار رفته در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. معمولا در این محصولات 15 الی 20 درصد اسانس روغنی به کار رفته و در زمینه ماندگاری بو، می‌توان بازه ۴ تا ۵ ساعته را برای آنها در نظر گرفت. ادوپرفیوم‌ها تقریبا ماندگاری و پخش بوی بالا و رضایت بخش پرفیوم را داشته و همزمان ملایمت و سبک مناسبی را نیز به همراه دارد. علاوه بر این، قیمت محصولاتی که از نوع ادوپرفیوم هستند معمولا پایین‌تر است. اگر قصد خرید عطر زنانه دارید، احتمالا این نوع از عطرها برای شما انتخاب بسیار مناسبی خواهند بود.

ادوتویلت Eau De Toilette

بر روی شیشه این نوع از عطرها معمولا عبارت EDT را می‌توان مشاهده کرد. در تولید ادوتویلت‌ها از 4 الی ۱۵ درصد اسانس روغنی معطر استفاده می‌شود و در شرایط نرمال ماندگاری 3 تا 4 ساعته را می‌توان از این نوع محصولات انتظار داشت که البته تا حد زیادی به نوع رایحه و طبع عطر (گرم، معتدل یا سرد) بستگی خواهد داشت. در این نوع از محصولات، معمولا بر روی ترکیبات نت‌های ابتدایی تمرکز شده است. خرید عطر مردانه یا زنانه از نوع ادوتویلت معمولا از انواع پرفیوم و ادوپرفیوم به ‌صرفه‌تر است.

ادکلن یا Eau de Cologne

ادکلنن یا EDC نسبت به سه نوع قبلی از غلظت بسیار کمتر اسانس‌های روغنی برخوردار بوده و در واقع تنها ۲ تا 5 درصد اسانس خالص معطر در ساخت آن به کار رفته است. درصد الکل استفاده شده در ادکلن‌ها بسیار بالا بوده و طبیعتا قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز دارند. ماندگاری بو در این نوع محصولات معمولا حداکثر ۲ ساعت است. از آنجایی که بسیاری از محصولات مردانه از نوع ادکلن هستند، این باور غلط که ادوکلن‌ها صرفا مختص به آقایان است در بین عموم مردم جا افتاده است.

اوفرش یا Eau Fraiche

اوفرش یا ائوفرش شباهت زیادی به ادوکلن‌ها داشته اما در تولید آنها از درصد اسانس کمتر ۱ الی ۳ درصدی استفاده می‌شود. ماندگاری بوی این نوع از محصولات حداکثر 1 ساعت خواهد بود. برخلاف ادکلن‌ها، ترکیبات محصولات معطر از نوع اوفرش صرفا الکل و اسانس نیست؛ در واقع بخش زیادی از ترکیبات اوفرش‌ها را آب تشکیل داده و به همین دلیل برای افرادی با پوست حساس ایده‌آل محسوب می‌شوند.

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *