عطر شناسی

عطر نیش، دیزاینر یا سلبریتی، کدام بهتر است؟

در دنیای عطرها، دسته بندی‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از این دسته‌بندی‌ها به سازو کار تولید عطرها و تولیدکننده آن‌ها مربوط می‌شود. این دسته بندی مهم عطر، که می‌توان گفت، براساس ماهیت کلی عطر شکل می‌گیرد، یکی از دسته‌بندی‌های مهم در حوزه عطر و ادکلن به شمار می‌رود.

اگر عطرباز و علاقمند به عطر باشید، می‌دانید که توجه به انواع دسته‌بندی‌های عطر، در شناخت صحیح آن‌ها تاثیر به سزایی دارد. این دسته‌بندی مهم از عطرها، باعث ایجاد تفاوت‌های بسیاری در کیفیت، قیمت، رایحه، ساختار و تولید عطرها می‌شود.

تقسیم بندی عطرها از نظر ماهیت کلی

در این مقاله قصد داریم به طور کامل درباره دسته‌بندی عطرها از نظر ماهیت کلی آن‌ها توضیح دهیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

 

عطر عامه پسند یا دیزاینری (Popular or Designer Brand)

 

عطرهای عامه پسند یا پاپیولار، عطرهایی هستند که توسط برندهای بزرگ، مطرح و شناخته شده تولید می‌شوند. البته ویژگی اصلی این عطرها آن‌ است، که برند تولید کننده آن‌ها، فقط در زمینه تولید عطر کار نمی‌کند.

 

برندهای تولید کننده عطرهای دیزاینری، ممکن است،تولیدات دیگری نیز در زمینه مد داشته باشند و تنها محصول اصلی این برندها عطر نیست. البته ممکن است، برندهای تولید کننده عطرهای پاپیولار، در ابتدای کارشان، تولید محصولات خود را با عطر آغاز کرده باشند.

 

هدف‌گیری اصلی عطرهای دیزاینری، معمولا بازار عمده است و اغلب آن‌ها با طرح‌های تبلیغاتی بسیار وسیع و پرهزینه‌ای مانند تبلیغ در تلویزیون، عطرهای خود را معرفی می‌کنند. محدوده قیمتی برای عطرهای عامه پسند، طوری مشخص شده است، که امکان فروش آن‌ها را در ابعاد وسیع، فرآهم می‌کند.

 

با توجه به این توضیحات، می‌توان گفت که عطرهای دیزاینری، توسط برندهای بزرگ و به صورت انبوه، با قیمتی متعادل و به صرفه تولید می‌شوند. 

 

برای نمونه می‌توان به عطرهای تولید شده توسط برندهای معتبری مانند برند عطر ورساچه (Versace)، وِرا وانگ (Vera Wang) و رالف لورن (Ralph Lauren) اشاره کرد. از سایر برندهای معروف و شناخته شده‌ای که در تولید عطرهای دیزاینری فعالیت می‌کنند، می‌توان به برندهای DOLCE & GABBANA , BVLGAR, AZZARO, CALVIN KLEIN, DIOR, GUCCI, LACOSTE اشاره کرد.

 

عطر فاخر یا فاین فرگرنس (Fine Fragrance)

 

عصاره، بسته بندی و بطری این عطرها معمولا دست ساز هستند و با جواهر تزئین می‌شوند. در تولید این عطرها، از مواد اولیه طبیعی و با کیفیت استفاده می‌شود. عطرهای فاخر، به مراتب قیمت بالاتری نسبت به عطرهایی دارد، که با سایر اسانس‌های شیمیایی تولید می‌شوند.

 

پادشاهان کشورها، روسای جمهور، مقامات دولتی، افراد معروف و بازیگران محبوب و سایر افرادی که سطح مالی خوبی دارند، از مشتریان این دسته عطرها به شمار می‌روند.

 

البته برخی از عطرهای دیزاینری، صرفا برای مشتریان خاص و به سفارش آن‌ها طراحی و تولید می‌شوند. برندهای مختلفی در دنیا وجود دارد، که عطرهای فاین فرگرنس را تولید می‌کنند. از جمله این برندها می‌توان به برندهایی از جمله Cuarzo The Circle و Ramon Molvizar اشاره کرد.

 

عطر نیش چیست؟

 

حالا به این سوال می‌رسیم که عطر نیش چیست و چه تفاوتی با بقیه انواع عطرها دارد؟ در پاسخ به سوال عطر نیش چیست باید گفت که برندهای Niche یا همان نیش تنها محوریت و فعالیت خود را در زمینه عطر قرار داده‌اند و با بازار عمده در تضاد هستند. در نتیجه، عطر و ادکلن های نیش در تعداد محدودی از بوتیک‌ها عرضه می‌شوند و اغلب فاقد تبلیغات تلویزیونی هستند.

 

برندهای نیش به دنبال خلق رایحه‌هایی منحصر به فرد با ترکیباتی متفاوت و آمیزه‌هایی جدید هستند و لزوما گران نیستند. از آنجایی که هدف عطرهای نیش، خوشنودسازی همه و تبدیل به بالاترین فروش نیست، بنابراین معمولا به گونه ای طراحی می‌شوند که ممکن است همه پسند نباشند و خیلی عمومیت پیدا نکنند. 

 

عطرسازان و طراحان عطر، برای تولید عطرهای نیش، آزادی بیشتری دارند و دست‌شان برای ابراز خلاقیت و ساخت چیزی که دوست دارند، بازتر است.

 

بازار هدف این قبیل عطرها، اغلب کارشناسان و متخصصان عطر و افرادی هستند، که در هنر عطرسازی حضور دارند و معمولا افرادی که صرفا دوست دارند خوشبو شوند، جزء طرفداران این عطرها نیستند.

 

برخی افراد، معتقدند که عطرهای نیش را عطرسازان طراز اول دنیا می‌سازند، در صورتی که عطرهای دیزاینر به دست عطارهای نه‌چندان حرفه‌ای ساخته می‌شوند. اما این باور صحیح نیست.

 

مثلا می‌توان به برند برتراند دوشافور (Bertrand Duchaufour) که هم در تولید عطرهای نیش و هم عطرهای دیزاینری دست دارد. در نتیجه برای افرادی که به دنبال خرید عطر‌های خوشبو هستند، نمی‌توان نسخه واحدی درباره برتری عطرهای نیش یا دیزاینری نسبت به یکدیگر پیچید.

 

از شناخته شده‌ترین برندهای تولید کننده عطرهای نیش می‌توان به برندهای کرید (CREED) و آمواج (AMOUGE) اشاره کرد. سمپل ادکلن نیش یا عطر نیش نیز در بازار موجود است و شما می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

 

عطر آرتیسان یا ایندی نیش (Indie Niche – Artisan)

 

برندهای آرتیسان، در واقع زیرمجموعه‌ای از برندهای نیش هستند، که عطر ساز در آن‌ها، برند کوچکی ایجاد کرده و صاحب برند و عطرساز یکی است. به این برندها Indie Niche نیز گفته می‌شود. 

 

از جمله ی این برندها می توان به Andy Tauer، Maison Francis Kurkdjian و موارد مشابه اشاره کرد. 

 

عطر خصوصی یا پرایوت لاین (Private Line) 

 

این دسته از عطرها منحصر به فرد (Exclusive) یا با عرضه محدود (Limited edition) هستند. برندهای مشهور، برای اینکه بتوانند سهمی از بازار نیش را به خود اختصاص دهند، عطرهایی با تعداد محدود و اندک عرضه و معرفی می‌کنند.

 

عطر افراد مشهور یا سلبریتی (Celebrity)

 

عطرهایی که مربوط به خوانندگان، ستارگان سینما، ورزشکاران و سایر افراد معروف و محبوب هستند، با عنوان عطرهای سلبریتی ( celebrity Perfume) نام گذاری می‌شوند.

 

افراد مشهور برای اینکه بتوانند از نام و شهرت خود کسب درآمد کنند، عطری از نوع خاص را به خانه‌های عطرسازی و شرکت‌های تولیدکننده سفارش می‌دهند. به این ترتیب، عطر مدنظرشان طراحی و تولید شود.

 

امروزه، برندهایی برای تولید عطرهای سلبریتی وجود دارند، که شاهد پیشرفت بسیار زیادی از نظر کسب اعتبار و محبوبیت در بین مصرف‌کنندگان بوده‌اند. این برندها همچنین، استراتژی‌های فروش خود را براساس رشد قیمت خزنده و ایجاد تغییرات عمده در کیفیت ساخت و رایحه‌ها بنا نهاده‌اند.

 

آنچه روشن است، این رویه مثبت ظاهرا در سال‌های آینده ادامه پیدا می‌کند و جایگاه این دست از برند‌ها زنگ خطری برای دیگر گروه‌ها خواهد بود.

 

 از معروف‌ترین عطرهای سلبریتی می‌توان به عطرهای jennifer lopez ، justin bieber، One Direction ، beyonce و سایر عطرهایی از این قبیل نام برد.

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *