عطر شناسی

تفاوت های بادی میست، بادی اسپلش و عطر

همه ما از گران تر بودن قیمت عطرها نسبت به اسپری های بدن خبر داریم، اما تفاوت های دیگر عطر و ادوکلن و یا ترکیباتی که با نام های ادو پرفیوم، ادو تویلت، ادوکلن، دئودورانت، ضد عرق و بادی اسپلش شناخته می شوند، در چیست؟ پاسخ همه این سوالات را در ادامه این مقاله خواهید یافت.

آشنایی با تفاوت اصلی بین عطر و بادی اسپلش

تقریبا تمام محصولاتی که رایحه معطری دارند و به عنوان خوشبو کننده های بدن مانند عطر و ادوکلن شناخته می شوند، دارای درصدی از ترکیبات معطر هستند که در ذرات روغنی محبوس اند. این ترکیبات روغنی برای اینکه قابل استفاده شوند، باید درون حلال هایی مانند الکل و آب قرار گیرند. البته برخی از این محصولات مانند ضد تعریق ها، ترکیبات دیگری نیز دارند تا جلوی تعریق و ایجاد بوی بد را بگیرد. 

اسپری بدن، بادی اسپلش، بادی میست و دئودورانت

اسپری بدن

 از بسیاری جهات، در صنعت عطر سازی، نام گذاری محصولات مختلف معطر راهی برای گمراه کردن مشتری ها است و برندهای مختلف، برای محصولات شان نام های متفاوتی در نظر می گیرند. اما یکی از تفاوت هایی که باعث ایجاد نام های متفاوت برای محصولات می شود، میزان رایحه ، مواد معطر و کارکردهایی است که هر کدام از این محصولات دارند. برای مثال اسپری بدن، بادی میست و دئودرانت ها (یا اسپری ضد تعریق )، برای هدف مشابهی، یعنی ایجاد رایحه خوب در فرد تولید می شوند.

 اما اگر بخواهیم تفاوت های این سه محصول را جزئی تر بیان کنیم به این موارد می رسیم:اسپری بدن (body spray) که با نام بادی اسپلش (body splash) هم شناخته می شود و دئودورانت ها (deodorant) برای استفاده در بخش های مختلف بدن مانند زیر بغل مورد استفاده قرار می گیرند. الکل موجود در این ترکیبات، مانع از رشد باکتری ها در نواحی مستعد عرق کردن می شود و بوهای طبیعی بدن را محدود یا خنثی می کند. درصد ترکیبات معطر آنها حدود 1 تا 3 درصد است و با برندهای مختلفی در بازار یافت می شوند. در هنگام خرید این محصولات، می توانید به سراغ معروف ترین انواع آنها مانند برندهای ایرانی بادی اسپلش مای و سی گل بروید. 

 

 

 

بادی میست ها (body mist)، ترکیبات گازی هستند که اغلب توانایی مقابله با بوی بدن را ندارند و با اسپری کردن، رایحه ضعیفی روی لباس ایجاد می کنند. بادی میست ها را می توان چندین بار در طول روز مورد استفاده قرار داد و خانم ها بیشترین استقبال کننده از این خوشبو کننده ها هستند. ویکتوریا سیکرت، از انواع بادی میست های محبوب است که البته در ایران با نام بادی اسپلش ویکتوریا سیکرت هم شناخته می شود. 

 

 انواع محصولات عطر

 عطرها (perfume) ترکیبی از عصاره های مختلف معطر مانند گیاهان، ادویه ها، و گل ها هستند که درون ترکیب روغنی قرار می گیرند و در نهایت با آب و الکل مخلوط می شوند. عطرها به طور معمول مایع هستند، ماندگاری بالاتری دارند و نسبت به انواع اسپری هایی که پیش از این اشاره کردیم، گران تر هستند. گرانتر بودن عطرها، به دلیل وجود غلظت بیشتر مواد معطر در آنها و فرایند عصاره گیری، تخلیص و فرمولاسیون پیچیده تر عطرها نسبت به انواع اسپری هاست و به همان نسبت تهیه آنها به انرژی و زمان بیشتری نیاز دارد. 

 

 جمع بندی تفاوت عطر و اسپری بدن

 اسپری های بدن، عصاره معطر بسیار کمتری نسبت به عطر (پرفیوم) دارند و به همین علت ماندگاری آنها در طول روز بین دو تا سه ساعت است. اسپری های بدن را می توان به عنوان دئودورانت برای از بین بردن بوی عرق و یا خاصیت ضد تعریقی استفاده کرد. به همین علت، بارها امکان استفاده از آنها وجود دارد و معمولا به راحتی در کیف قابل حمل است.

 قیمت عطرها گرانتر است و در انواع پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت و ادو کلن عرضه می شود. توصیه می شود آنها را در کیف حمل نکنید و اگر مایل به استفاده چندین باره از آنها در طول روز هستید، پنبه هایی آغشته به عطر را با خود حمل کنید.

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *