رایحه شناسی

عطر تلخ و شیرین چه تفاوت هایی دارند؟

اگر اهل عطر خریدن باشید، حتما تا به حال، بارها و بارها اصطلاح عطر تلخ یا عطر شیرین را شنیده‌اید. این اصطلاح در واقع به رایحه قالب هر عطر اشاره دارد. دسته‌بندی عطرها، به دو دسته تلخ و شیرین، دسته‌بندی جدیدی نیست. اما در واقعیت، تفاوت عطر تلخ و شیرین چیست؟

تفاوت عطر تلخ و شیرین

دنیای عطرها، اسرار پیچیده‌ای دارند و پشت پرده تمام این اسرار، رایحه‌هایی است، که ترکیب آن‌ها به مشام ما می‌رسد. همه رایحه‌های مختلف، ترکیبی هنرمندانه از تلفیق علمی نت‌های متفاوت براساس سلیقه و خلاقیت عطرسازان است.

در دنیای عطر و عطرسازی، اصطلاحات فراوانی وجود دارد. یکی از آن اصطلاحات، ساختار رایحه است. هر عطر، رایحه به خصوصی دارد. البته یک عطر ممکن است از ترکیب چند رایحه به طور همزمان یا متداول تشکیل شده باشد.

 هر رایحه چند بخش شامل طعم رایحه، طبع رایحه و گروه بویایی رایحه دارد. در این مقاله قصد داریم، شما را با طعم رایحه‌ها آشنا کنیم. در دنیای عطرها، متداول‌ترین و شناخته شده‌ترین طعم برای رایحه‌‌شان، رایحه تلخ و رایحه شیرین است. 

 البته در طعم رایحه‌ها، رایحه ترش نیز شناخته شده است، اما برای دسته بندی عطرها، دو رایحه تلخ و شیرین، که در مقابل یکدیگر نیز قرار گرفته‌اند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

در این مقاله، درباره تفاوت طعم شیرین و تلخ در رایحه عطرها صحبت می‌کنیم و شما را با جذاب‌ترین ویژگی‌های هر عطر آشنا خواهیم کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.

چرخه رایحه‌ها چیست و چه کاربردی دارد؟

عطرها با توجه به چرخه رایحه‌ها که در زبان انگلیسی اصطلاحا به آن Fragrance wheel گفته می‌شود، طبقه بندی شده‌اند. چرخه رایحه‌ها در واقع ساده‌ترین روش نام گذاری و طبقه بندی عطرها به شمار می‌رود. 

استفاده از این چرخه برای دسته بندی عطرها در سال ۱۹۸۳ توسط مایکل ادوارد متخصص عطر بریتانیایی اختراع شد. در این چرخه، عطرها در دسته‌های مختلفی مانند چوبی، شرقی، چرمی، گل‌دار، میوه‌ای، مرکبات، آروماتیک و چایپر قرار می‌گیرند.

نت‌های عطرها نیز، که یک عنصر مهم برای تولید ساختار رایحه‌ای در فرمول هر عطر است، در این چرخه جای گرفته اند. نت‌های عطر در واقع اجزایی هستند، که وقتی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، پس از تماس با پوست رایحه عطر را نشان می‌دهند. 

 نت‌ها در همه عطرها به سه دسته نت ابتدایی یا آغازین، نت میانی و نت پایانی یا پایه تقسیم می‌شوند.

 

نت چیست و چه نقشی در طعم رایحه‌ها دارد؟

نت‌ها در واقع مواد تشکیل دهنده عطرها هستند. هر کدام از این موادی که در نت‌های عطر استفاده می‌شود، از مولکول‌هایی ساخته شده است که ویژگی‌های خاصی دارند. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، همه عطرها حتی ساده‌ترینِ آن‌ها حداقل از ۳ دسته نت تشکیل شده‌اند. ترکیبات این سه دسته نت، باعث می‌شود که عطرها منحصر به فرد شوند.

نت ابتدایی یا بالایی درواقع قسمتی از عطر است، که بلافاصله پس از تماس مایع عطر با پوست احساس می‌شود. مواد تشکیل دهنده این نت‌ها درواقع ملکول‌هایی هستند که به سرعت تبخیر می‌شوند و شما می‌توانید رایحه آن‌ها را حس کنید. 

نت‌های ابتدایی در فروش عطرها بسیار تأثیرگذار هستند، زیرا اولین رایحه‌ای که خریدار پس از تست عطر در مشام خود دریافت می‌کند، نت ابتدایی عطر است. در نت ابتدایی از رایحه‌هایی همچون ریحان، اکالیپتوس، ترنج، کجوت، دارچین، مریم گلی، گریپ فروت، لیمو، نارنگی، گشنیز، نعناع، آویشن و سایر نت‌های تند و گیاهی مشابه استفاده می‌شود.

 نت میانی زمانی درک می‌شود، که نت ابتدایی شروع به ناپدید شدن می‌کند. نت‌های قرار گرفته در نت میانی به همراه عطر پایه در واقع بوی اصلی را تشکیل می‌دهند و باعث می‌شوند بوی تند و ابتدایی عطر، اندکی تعدیل شود.

این نت‌ها اندکی دل‌پذیرتر هستند و ممکن است، پس از دو دقیقه تا یک ساعت از رایحه عطر به مشام برسند. رایحه‌هایی که در نت‌های میانی استفاده می‌شوند، اغلب رایحه‌های کاج، هل، اسطوخودوس، رزماری، سرو کوهی، بابونه، مرزنجوش، جوز و حتی فلفل سیاه هستند.

نت‌های پایانی یا پایه، نیز، نت‌هایی هستند، که به عطر عمق می‌بخشند و بوی آن‌ها را طولانی‌تر می‌کنند. نت‌های پایانی زمانی ظاهر می‌شوند، که نت‌های میانی کم کم ناپدید خواهند شد و می‌توانند تا دو ساعت طول بکشند. 

ملکول‌های مواد تشکیل دهنده نت‌های پایانی بسیار آهسته از بین می‌روند و بوی آن‌ها قوی و ماندگار است. در این میان برای نت‌های پایه از رایحه‌های صمغ، کندر، گل رز، وانیل، زنجبیل، گل میخک، چوب سدر و سایر رایحه‌های مشابه استفاده می‌شود.

اکنون که با نت‌های هر عطر آشنا شدید، بهتر است بدانید عطرها رایحه‌های مختلفی دارند که در این نت‌ها جای می‌گیرند. یک عطر ممکن است یک رایحه خاص و یا ترکیبی از چند رایحه متناسب با هم داشته باشد. 

به طور کلی نت‌های عطر باعث می‌شود که رایحه آن عطر، طبع و طعم متفاوتی بگیرد. رایحه هر عطر می‌تواند در گروه‌های بویایی مختلفی مانند خوراکی، گل‌دار، طبیعی و سایر مواردی از این دست قرار گیرد.

علاوه بر این‌ها، هر عطر می‌تواند دارای طبع گرم یا سرد و طعم تلخ یا شیرین باشد. اکنون که با ساختار کلی عطر آشنا شدیم، به سراغ تفاوت طعم عطر می‌رویم و تفاوت‌های میان طعم تلخ و شیرین رایحه را در عطرها توضیح می‌دهیم.

 

رایحه تلخ یا عطر تلخ چیست؟

امروزه یکی از محبوب‌ترین طعم عطرها در دسته بندی رایحه‌های تلخ قرار می‌گیرند. البته منظور ما از عطر تلخ، همان مزه تلخی نیست، بلکه احساس طعم تلخی است، که در مشام ایجاد می‌کنند. 

در پاسخ به سوال این که ادکلن تلخ چیست؟ باید بگوییم این رایحه‌ها بسیار جذاب و دلنشین هستند و می‌توانند نت‌هایی نظیر چوب سوخته، قهوه، نعناع، میخک، دارچین و موارد مشابه داشته باشند. در واقع در عطرهای تلخ، این رایحه‌ها به نسبت‌های مشخص با یکدیگر مخلوط شده‌اند و یک عطر منحصر به فرد به وجود آورده‌اند.

به طور کلی رایحه‌های تلخ اصولاً از برخی گیاهان، ادویه‌های تند و ریشه درختان به دست می‌آیند. این عطرها سنگین هستند و بیشتر در مکان‌های رسمی و برای مردان استفاده می‌شوند. 

البته عطرهای تلخ تنها مخصوص مردان نیست، امروزه عطرهای زنانه‌ای با طعم تلخ نیز وجود دارند که می‌توانند بسیار جذاب و دل‌نشین به نظر برسند. این نکته را در نظر داشته باشید، که عطرهای تلخ سنگین هستند و بهتر است از آن‌ها در فصل زمستان و پاییز استفاده شود.

همچنین اگر یک عطر با طعم تلخ را می‌پسندید، می‌توانید از آن به عنوان امضا و در تمام فصول استفاده کنید. اگر تا به حال از عطرهای تلخ نیز استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم، که از عطر تلخی استفاده کنید، که دارای طبع خنک باشد. به این ترتیب، آسان‌تر می‌توانید مشام خود را با عطرهای دارای طعم تلخ وفق دهید.

 

 

رایحه شیرین چیست؟

برای تولید عطرهایی که دارای طعم شیرین در ساختار رایحه خود هستند، از موادی استفاده شده است، که طعم شیرینی دارند. در واقع در این عطرها از اسانس‌های گوناگونی استفاده شده است، که رایحه آن‌ها به سمت شیرینی است. 

اگر دوست دارید با اطرافیان خود احساس صمیمیت بیشتری داشته باشید، یا در جمعی قرار گرفته‌اید، که با همه صمیمی است، می‌توانید از عطرهای شیرین استفاده کنید. این عطرها بر خلاف عطرهای تلخ که برای مکان‌های رسمی مناسب‌تر هستند، برای استفاده در جمع‌های صمیمی، دوستانه و خانوادگی مناسب‌تر به نظر می‌رسند. 

بنابراین اگر در مجالس صمیمی حضور دارید و دیگران شما را به عنوان فرد خونگرمی می‌شناسند، می‌توانید از عطرهای شیرین استفاده کنید. معمولا استفاده از طعم شیرین در بهترین عطرهای زنانه و مردانه بسیار رایج است. عطرهای شیرین می‌توانند هم برای شما و هم برای اطرافیان‌تان بسیار آرامش‌بخش و دل‌انگیز باشند.

البته به یاد داشته باشید،‌ که تنها در عطرهای زنانه از رایحه‌های شیرین استفاده نمی‌شود، بلکه امروزه عطرهای مردانه‌ای از برندهای معروف در بازار موجود است، که دارای رایحه‌ای شیرین هستند. استفاده از این عطرها توسط آقایان، معمولا نشان دهنده یک مرد جذاب، خون گرم، شاد و صمیمی است.

در پاسخ به سوال این که ادکلن شیرین چیست؟ برای نمونه، یکی از رایحه‌هایی که طعم شیرینی دارد، رایحه کارامل است. چوب نیز به عنوان نمونه‌ای دیگر از رایحه‌های شیرین به شمار می‌رود، که بیشتر در عطرهای کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اغلب گل‌ها نیز دارای طعم شیرینی در رایحه عطرها هستند. البته از گل‌هایی با رایحه شیرین، بیشتر در عطرهای زنانه استفاده می‌شود. همچنین نت‌ها گلی شیرین، در تولید عطرهایی به کار می‌روند، که برای افراد استرسی مناسب هستند. رایحه این دسته از عطرها باعث ایجاد احساسی آرامش‌بخش در انسان می‌شوند.

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *