رایحه شناسی

راز جذاب‌تر شدن چهره با رایحه خوش عطرها

یکی از رازهای جذاب تر شدن چهره استفاده از عطرهای خوش رایحه است. پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه، نشان می‌دهد، که بوها و رایحه‌ها بر نحوه درک ما از یکدیگر تاثیر می‌گذارند. براساس این تحقیقات، یک رایحه دلپذیر باعث زیباتر دیده شدن چهره انسان می‌شود.

لذت از بوی خوش با افزایش جذابیت چهره

عطر در هر سرزمینی به تناسب خاک، آب، باد، هوا و خلق و خوی آدمیان رایحه خاص خود را دارد. نخستین بارقه‌های عطرسازی مدرن در قرن نهم میلادی درخشیدن گرفت. به گونه‌ای که این‌بار پای شیمی و شیمی‌دانان نیز در به کارگیری مصنوعات شیمیایی در ساخت عطر، به میدان باز شد. عطر؛ مطابق با تعریف رایجی که از آن وجود دارد، از سه ماده تشکیل شده: حلال، تثبیت کننده‌ها و مهم‌ترین عنصر که همان اسانس یا عصاره عطر است.

 

صنایع عطرسازی در جهان، اسانس‌ مورد نیاز خود را از مواد طبیعی و مصنوعات شیمیایی تولید می‌کنند. اسانس‌های گیاهی بسیار فراوان هستند؛ اسانس‌هایی که از بذر برخی گیاهان مانند گشنیز، زیره، هل، کاکائو و سایر موارد مشابه ساخته می‌شوند، تا اسانس‌هایی که از پوست میوه، گلبرگ‌های گل رز، یاس، زنبق، مریم، رزماری و سایر موراد فرآوری می‌شوند.

 

نشانه‌های بصری سن مانند چین و چروک یا لکه‌های پوستی باعث پیرتر نشان دادن فرد می‌شوند؛ این نشانه‌ها در هنگام تحریک با رایحه‌های دلپذیر، بر درک افراد از سن تأثیر گذاشته و باعث پیرتر نشان دادن یک فرد پیر و جوان‌تر نشان دادن یک جوان می‌شود. به گفته سرپرست تیم تحقیقاتی این پژوهش، لذت از بوی خوش با افزایش جذابیت چهره در یک ارزیابی عاطفی مشترک ادغام می‌شوند و احتمالا یک سایت مشترک پردازش عصبی در مغز را نشان می‌دهند.

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *